Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna

Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna » Maszyny i urządzenia » Prawidlowa eksploatacja opon
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Prawidlowa eksploatacja opon
PostWysłany: Śro 14:18, 20 Paź 2010
pkawalec
Administrator

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Szybko zuzywajace sie opony to piasek w oku niejednego kierownika. Koszty z tym zwiazane nie moga byc bagatelizowane.
Co robic zeby opony sluzyly dluzej i lepiej? We wrzesniowym numerze E&MJ natknalem sie na nastepujace, moze i oczywiste sugestie:
- regularnie przeprowadzac wizualna inspekcje opon, zwracajac szczegolna uwage na niesymetryczne zuzycie, glebokie pekniecia, otarcia, przeciecia i inne mozliwe objawy uszkodzenia,
- w przypadku wykrycia uszkodzen, pod zadnym pozorem nie pozowlic na prace maszyny, do czasu przeprowadzenia diagnozy i ewentualnej naprawy przez osobe wykwalifikowana (pod zadnym pozorem przez kogos bez odpowiednich kwalifikacji!),
- Ustalic dokladna wartosc cisnienia powietrza w ogumieniu, w oparciu o rodzaj opon i warunki pracy. Codziennie sprawdzac cisnienie powietrza.
- Nigdy nie pozwalac na prace maszyny o zbyt niskim cisnieniu, przedziurawionej oponie, uszkodzonej feldze, uszkodzonych elementach mocowania kola itp.
- Nigdy nie spawac elementow kola. Ewentualne naprawy wymagajace spawania przeprowadzac w konsultacji lub pod nadzorem producenta
- Nieuzywane opony nalezy przechowywac w miejscu suchym, czystym, ogrzewanym. Nie wystawiac na dzialanie ozonu (pochodzacego od slonca, spawarek elektrycznych, zarowek rteciowych) a takze promieni ultrafioletowych czy wody. Opony powinne byc przechowywane na stojaco (stojac pionowo na biezniku),
- Przy podnoszeniu opon za pomoca dzwigu czy wozka, uzywac plaskich tasm. Podnosic za bieznik a nie za srodek opony,
-Zawsze najpierw spuscic powietrze z opony, a dopiero pozniej demontowac elementy kola czy felgi.
- Zawsze uzywac opon tego samego typu, co pozwala na ich dobra wspolprace i rownomierne zuzycie.

Dodam od siebie, ze czesto slyszalem o pompowaniu opon azotem. Na logike powinno faktycznie dawac jakis efekt, ale nigdy nie spotkalem sie z rzetelnym opracowaniem dotyczacym efektow takich praktyk. Jesli dobrze rozumiem, to azot ma zapobiegac utlenianiu sie wewnetrznej strony opony, ale obawiam sie ze bieznik zuzywa sie szybciej niz zachodzacy proces utleniania.

Nie poruszam tu tematu lancuchow, ale moze ktos inny poruszy?

Na koniec ciekawostka ktora wyszperalem we wspomnianym magazynie, wiecie ze najdrozsza opona stosowana w samochodach technologicznych kosztuje 65 000$ (sztuka!)?!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 19:40, 20 Paź 2010
Szymon Sypniowski
Szef wszystkich szefów

 
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce / Kraków


Hehe niezła ta ciekawostka - nie wiedziałem, że opony mogą aż tyle kosztować. Chociaż w sumie nie ma się co dziwić - jak do "normalnej" ładowarki w kamieniołomie jedna sztuka kosztuje coś koło 25000 + pewnie drugie tyle łańcuch, to do dużych CATów czy innych wozideł musi być proporcjonalnie więcej. Kiedyś chyba widziałem nawet fragment programu o największej oponie świata zrobionej bodajże w Michelin dla którejś z kanadyjskich kopalń.

Jeśli chodzi o łańcuchy to chyba zależy od warunków w jakich muszą pracować ładowarki (bo chyba tylko ich dotyczy ten temat?). Z jednej strony - przy niektórych typach skał to wręcz konieczność, wynikająca z twardości i przede wszystkim łupliwości tychże skał. Wiadomo, że im skały twardsze, tym łatwiej mogą przeciąć oponę, a z drugiej strony - zdarzają się skały nie tak znów twarde, ale łamiące się na drobne i ostre blaszki, które dla opon są prawie że śmiercionośne - kilka tygodni i po oponie. W takich warunkach łańcuchy są wręcz niezbędne.

Generalnie chyba zdania co do ich zasadności i opłacalności są podzielone, bo z jednej strony łańcuchy znacznie wydłużają żywotność opon, a z drugiej - kosztują tyle samo albo niewiele mniej niż nowa sztuka. Pytanie co się bardziej opłaca zależy już od konkretnych warunków pracy maszyny. Spotkałem się też z opiniami na kopalniach, że przez łańcuchy ładowarki mają słabszą manewrowość, ale trudno mi jednoznacznie określić czy to prawda i z czego mogłoby wynikać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 10:35, 11 Lip 2016
Rodgers
Szef wszystkich szefów

 
Dołączył: 11 Lip 2016
Posty: 325
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków


Szymon Sypniowski napisał:
Hehe niezła ta ciekawostka - nie wiedziałem, że opony mogą aż tyle kosztować. Chociaż w sumie nie ma się co dziwić - jak do "normalnej" ładowarki w kamieniołomie jedna sztuka kosztuje coś koło 25000 + pewnie drugie tyle łańcuch, to do dużych CATów czy innych wozideł musi być proporcjonalnie więcej. Kiedyś chyba widziałem nawet fragment programu o największej oponie świata zrobionej bodajże w Michelin dla którejś z kanadyjskich kopalń.

Ceny opon do maszyn kopalnianych są szokująco wręcz drogo. A jeżeli jeszcze weźmiemy pod uwagę fakt, że szybko się zużywają to już w ogóle. Dlatego lepiej jest stosować gdzie się ta taśmy transportujące, które będą jakoś zmniejszały zużycie opon i stosowanie takich maszyn tylko tam, gdzie nie ma innej możliwości.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Prawidlowa eksploatacja opon
  Forum www.odkrywka.fora.pl Strona Główna » Maszyny i urządzenia
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin